تابلو فرش ایران تابلو فرش ایران .

تابلو فرش ایران

تاریخچه تابلو فرش ماشینی

در این مقاله می خواهیم به تاریخچه تابلو فرش ماشینی بپردازیم ، این که چگونه برای اولین بار بافته شد و دارای چه ویژگی هایی و زمانی که به اوج رسید چه زمانی بود ؟


تابلو فرش یکی از اشیا زینتی می باشد که نه تنها در ایران طرفدارن بسیاری دارد ، بلکه در کشور های خارجی دیگر نیز مشتریان زیادی را دور خود جمع می کند .


این به خاطر این است که تابلو فرش یک اثر هنری با روح می باشد و تولید آن باعث می شود دو هنر با هم ترکیب شوند . در واقع می توان گفت که قالیبافی یک هنر است و طراحی و نقاشی نیز هنر دیگر .


وقتی که یک بافنده و هنرمند می خواهد تابلو فرش ببافد باید از طرح های نقاشی گونه استفاده کند تا محصول نهایی زیبا و چشم نواز شود . برای همین است که گفته می شود این محصول دارای روح است .


طرح هایی که در تابلو فرش استفاده می شوند بسیار متنوع هستند و بعد از بافت ، مشتریان زیادی بنا به سلیقه خود آن ها را انتخاب می کنند و با خود به خانه می برند .


اما در ادامه به این مطلب می پردازیم که تاریخچه فرش ماشینی چگونه رقم خورده است و آیا به پای تابلو فرش های دستباف می رسد یا خیر ؟


تاریخچه تابلو فرش ماشینی

تابلو فرش در ایران قدمتی حدود 70 ساله دارد و برای اولین بار هم در ایران این محصول تولید شد و به نحوی می توان گفت که اختراع آن در ایران رقم خورده است .


با توسعه آن و فروش خوبی که داشت قالیبافان صنعتی نیز به این فکر افتادند که تابلو فرش های را ماشینی ببافند .


تابلو فرش ماشینی برای اولین بار در سال های 1378 در کارخانه نساجی و فرش ساویز بافته شد . ویژگی های این تابلو فرش ها این بود که در تعداد رنگ های کمتری بافته می شد و طرح ساده تری نسبت به طرح های امروزی داشت .


دومین کارخانه تولید کننده تابلو فرش ماشینی در جهان نیز کارخانه قالیبافی سادات بود که آن را در تعداد شانه های کم در اختیار بازار قار می داد .


اوج گرفتن تولید تابلو فرش و نوآوری آن در سال های 1388 همزمان با ورود دستگاه های 700 شانه باف جهان ، صورت گرفت . چون طرح هایی که روی محصول بافته می شد بسیار زیبا و دستباف گونه بود . به همین دلیل تنوع تابلو فرش های ماشینی گسترش یافت و مشتریان بیشتری به سمت آن سوق پیدا کردند .


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ آذر ۱۳۹۷ساعت: ۰۸:۵۷:۴۰ توسط:علی عبداللهی موضوع: نظرات (0)